ASMR

Orgasme voor je brein.

ASMR staat voor Autonomous Sensory Meridian Response en soms wordt het zelfs een brein orgamse genoemd.
Wat ik hier omschrijf is een tintelende sensatie rond je hoofd een hoofdhuid veroorzaakt door verschillende triggers.
Veel mensen zijn zich er niet bewust van dat het fenomeen bestaat en anderen hebben deze ervaring wel vaker maar hebben geen idee hoe het genoemd wordt.
Onderzoekers zijn nog steeds bezig met het ontstaan van deze reactie.

Er zijn twee vormen van ASMR, type A (geen stimulans van buitenaf, gedachten patronen) en type B (onvrijwillig, stimulans van buitenaf).
Beide vormen worden vaak uitgelokt door specifieke manieren van spraak maar ook door typische geluiden van plastic, water, zacht gefluister en nog veel meer. Veel gebruikte voorbeelden hiervan zijn bezoekjes aan de dokter, het tikken met je nagels en het geluid van schrijven op papier.
Wanneer iemand zich bewust wordt van het bestaan van ASMR zoekt men vaak het internet af naar filmpjes. Sommige mensen doen dit voordat ze gaan slapen als een soort van ‘naar bed gaan ritueel’ omdat ze er erg relax en rustig van worden.

Op YouTube zie je een enorme groei in dit soort video’s en er zijn zelfs hele channels gericht op dit soort filmpjes.

Zelf wist ik ook niet wat ASMR was tot ik op een filmpje stuitte waarin het werd uitgelegd. Als ik er naar kijk wordt ik er heel erg rustig van en helpt tegen mijn stress. Het is iets wat veel mensen waarschijnlijk als raar beschrijven maar ik vind het enorm cool.

Emma Janssen
Bronnen:
http://www.asmrvideos.com/
http://www.youtube.com/user/TheWaterwhispers/videos

Geef een reactie

