Zonnecellen in lantaarnpalen

Een paar weken geleden was ik op bezoek bij mijn tante in Delft. In één van de woonwijk zag ik iets merkwaardigs. De lantaarnpalen in die straat waren helemaal voorzien van een soort folie, het leek net of het erop zat geplakt. Op dat moment had ik er niet bij stil gestaan waar het voor diende tot de dag van vandaag. Zondag ochtend zag ik namelijk een programma op televisie(smartlife) over de TU in Delft die flexibele zonnecellen ontwikkelt, voornamelijk voor lantaarnpalen. Hiervan heb ik er waarschijnlijk een gezien tijdens het bezoek aan mijn tante.

De flexibele zonnecel is een vernieuwd concept en goedkoper dan zonnepanelen. Het is nog steeds prijzig maar er wordt nog steeds onderzoek na gedaan om het zo goedkoop mogelijk te maken. Het doel van de  folie is dat het energie op wekt  waardoor de lantaarns voorzien zijn van licht.  Ik vind dit een coole en innovatieve manier. De energie kosten zullen hierdoor een stuk lager worden. Daarom denk ik dat het een trend gaat worden. MVO staat tegenwoordig ook hoog in het vandaal en gemeenten/ dorpen kunnen hun kosten verlagen wanneer ze gebruik gaan maken van de zonnecellen op lantaarnpalen.

flexibelezonnecel

Bron:

SBS6, 24 februari 2013/ smartlife een slimmer thuis/ Binnengehaald op 24 februari/http://www.sbs6.nl/programmas/smartlife-een-slimmer-thuis/videos/seizoen-1/aflevering-11/smartlife-een-slimmer-thuis-aflevering-11

Geef een reactie

