Vriendjes met de baas? Liever niet!

Het moet natuurlijk niet de spuigaten uitlopen, maar personeel dat in werktijd sociale media gebruikt is verre van verkeerd bezig. Sterker nog: bedrijven hebben er voordeel van.

Natuurlijk kennen we de voorbeelden. De werknemer van de Blokker die het winkelketen op Facebook een ‘’kutbedrijf’’ noemt en zijn baas een ‘’kutbaas’’. Het kostte hem dan ook zijn baan. Ook ontslagen: songfestival presentator Cornald Maas na zijn tweet: Grappige exportproducten heeft Nederland: Sieneke, Joran van der Sloot, de PVV. De Tros, de omroep die het Songfestival uitzendt, was er niet van gecharmeerd.

Het grootste deel van de dingen die mensen op social media over hun baas zeggen zijn feitelijk of neutraal. Als ze wel een mening verkondigen is die vaak positief. En zelfs de enkele negatieve uitlating is vaak nog zo genuanceerd dat je je moet afvragen of die schade aanricht. Er werd een onderzoek gedaan voor de stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciele Communicatie welk effect het heeft als medewerkers over hun bedrijf schrijven op social media als Faceook, Twitter of LinkedIn. De toekomst is opvallend: Slimme bedrijven doen hun voordeel met deze merk ambassadeurs. Het grote publiek is helemaal klaar met al die goednieuwsverhalen van bedrijven. Het wil echte verhalen. En enthousiaste medewerkers hebben authentieke verhalen. Steeds meer bedrijven laten hun medewerkers op het sociale net, daar kunnen bedrijven hun voordeel uithalen.

social_media

Oftewel: twitterend en facebookend personeel levert niet zozeer reputatieschade als wel goede reclame op. Wanneer laat je die medewerkers dan los op de social media? Alleen in hun vrije tijd of ook op het werk? Het gebruik van social media prikkelt werknemers tot creativiteit en nadenken. Zo ontstaan nieuwe ideeën waarmee bedrijven hun voordeel kunnen doen. Maar wat als het dan toch misgaat? Social media bestaat al lang en door een paar negatieve verhalen hebben we met z’n allen wel wat mediawijsheid ontwikkeld. Wij weten heel goed wat wel en niet kan. Gaat het toch een keer fout dan moet het bedrijf dat personeelslid er wel op aanspreken. Het begint er natuurlijk wel mee dat de cultuur in een bedrijf goed is. Daar heeft een bedrijf ongelooflijk veel baat bij. Iemand die iets negatiefs zegt op Twitter doe dat ook op een verjaardagsfeestje. Met andere woorden: er ligt een groter probleem onder zo;’n uiting van frustratie en dat moet je aanpakken.  Het mooist zou zijn dat iedereen die in een bedrijf werkt een beetje verantwoordelijk is voor de boodschap die naar buiten wordt gebracht.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s